Negatieve Overtuigingen

Negatieve overtuigingen zijn gedachten of aannames die ons beperken in ons dagelijks leven. Ze kunnen voortkomen uit eerdere ervaringen, sociale invloeden of zelfs onze eigen zelfkritiek. Vaak zijn deze overtuigingen onterecht en kunnen ze ons zelfvertrouwen ondermijnen. Bijvoorbeeld, als iemand gelooft dat hij of zij niet goed genoeg is, kan dit leiden tot angst om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het is belangrijk om deze negatieve overtuigingen te herkennen en in vraag te stellen. Door bewust te worden van deze gedachten, kunnen we ze vervangen door positievere en ondersteunende overtuigingen. Dit proces vereist tijd en oefening, maar het kan leiden tot een grotere zelfacceptatie en een verhoogd gevoel van welzijn. 

Werken met overtuigingen

Doordat we zaken geloven over onszelf of over onze omgeving, werkt dit beklemmend op onze groei.

Zo durven we vaak niets nieuws proberen, stappen te zetten en blijven we binnen onze veilige bakens. 

Diezelfde veilige bakens kan je vergelijken met 'een vogel in een kooi'. Ook al zet je het deurtje open, de vogel blijft op zijn plekje. Dat voelt comfortabel en veilig, maar de vogel zal nooit ontdekken wat daarbuiten ligt. Nochtans zou de vogel veel gelukkiger kunnen zijn. 

Zo werkt ook ons zenuwstelsel, die is gemaakt om ons in veiligheid te houden, niet om ons gelukkig te maken.

We maken stresshormonen aan van zodra we buiten onze veilige bakens moeten komen.

In combinatie met negatieve overtuigingen over jezelf zoals vb: ik mag niet falen, het moet perfect zijn, ik ben niet goed genoeg, mensen kunnen mij afkeuren, ik ben te dom... Zorgt dit ervoor dat mensen ongelukkig in een situatie blijven.

Wist je dat we met deze negatieve overtuigingen aan de slag kunnen?

Deze overtuigingen zijn vaak ontstaan in onze vroege kinderjaren, ze werden ons verteld en we hebben het ook zo ervaren waardoor we het zijn gaan geloven. Die situaties veroorzaakten pijn en angst, waardoor we ons anders zijn gaan gedragen om dit niet te moeten voelen.

Een voorbeeldje; de overtuiging: 'Ik ben te dom' zorgt ervoor dat je nooit aan een opleiding hoeft te beginnen en dus ook geen kans op vernedering hebt mocht je niet slagen. Dit voelt dan wel veilig, maar het houdt ons klein en op langere termijn ook ongelukkig.

EMDR 2.0 is een techniek om hiermee aan de slag te gaan en niet enkel in je hoofd, maar we gaan het ook 'voelen'.

Hoe zou het zijn voor jou om sterker te staan? Om te durven? Om eindelijk in jezelf te gaan geloven?